DOLAR
EURO
STERLIN
FRANG
ALTIN
BITCOIN

TÜRK TARİHİNDE HOŞGÖRÜ ÖRNEKLERİ

Yayınlanma Tarihi :
TÜRK TARİHİNDE HOŞGÖRÜ ÖRNEKLERİ

TÜRK TÖRESİNDE

HOŞGÖRÜ – İNSANLIK (KİŞİLİK)

 

3.BÖLÜM

TÜRK TARİHİNDE HOŞGÖRÜ ÖRNEKLERİ

Bülent Vedat AYDEMİR

Cihana hükmetme düşüncesi yalnız Türk topluluklarına mahsus bir devlet anlayışı değildir. Dünyaya hâkimiyet fikri Romalılarda da vardı. Ancak Roma’nın Dünya’ya hükmetme/hâkim olma anlayışı ile Türk cihan hâkimiyeti mefkûresi arasında çok büyük farklılıklar vardır. Üniversal bir imparatorluk vasfına sahip olduğu belirtilen Roma’nın dünya ölçüsünde bir hukuk nizamı/sistemi olduğu belirtilmiştir. Araştırmalar göstermiştir ki, Roma’da “halklar” siyasi bakımdan eşit değildi. Sadece “Romalı” vatandaş imtiyaz sahibiydi ve belirli üstünlüklere sahipti. Köylülerin kölelik durumu hukuki ve siyasi açılardan kaldırılmamıştı.

“Dünya barışı” iddiasıyla ortaya çıkan eski Roma, üniversal hâkimiyetini kurabilmek için, bir baskı unsuru olarak kullandığı güçlü orduları ile işgal ettikleri ülkelerde kendi dil ve kültürünü zorla kabul ettirmeye çalışmışlardır.

Hz. İsa’nın yeryüzündeki vekilleri olarak kabul edilen papalar ise ”en iyi hükmü veren” İsa adına hareket ettikleri iddiasıyla, insanları kardeşlik ve adalet esasında idare etme salâhiyetini kendilerinin inhisarında “İlahî hak” saymışlardır. Onlar kendilerini Tanrı’nın direk temsilcisi olarak görmüşler ve sadece Tanrı’ya karşı sorumlu olduklarını belirtmişlerdir. Protestanlık sonrası dinde reform hareketlerinden sonra Papalara ait olarak bilinen bu “İlahî hakkın”, kendi memleketlerinde kilise lideri vasfını kazanan mahalli Hıristiyan hükümdarlara geçmesiyle de “mutlak krallıklar” ortaya çıkmış, bu krallar ülkelerinde kendilerini İsa’nın vekilleri saymışlardır.

Oysa Türk cihan hâkimiyetinde böyle ayırıcı tutumlar hiç görülmemiş, yeryüzünde insan cinsi bir bütün olarak kabul edilmiş, herkese eşit muamele ve adalet tanınmıştır.

Türklerin din konusundaki hoşgörü anlayışı ve tutumu gereği eski Türkler bir din savaşı düşünmeyecek anlayışına sahiptiler. Bu anlayışın bir neticesi olarak da Türkler arasında bir “dinler-mezhepler savaşı” hiç olmamıştır.

Gerek Roma’nın gerekse de Mutlak krallıkların bu tahakküm anlayışlarına Türk tarihinde hiç rastlanılmamıştır. Çünkü Türk fütuhat felsefesinin kaynağı yukarıda da belirttiğimiz gibi Türk töresinin Kişilik-(İnsanlık-hoşgörü-üniversellik); Könilik (adalet); Eşitlik (Tüzlük) ve Faydalılık (Uzluk) gibi prensiplerden beslenmekteydi.

Kendisini cihan hükümdarlığına namzet gören hiçbir Türk Başbuğu, ancak Tanrı’nın müsaadesi ve yardımı ile gerçekleştirebileceğine inandığı böyle bir ideal için çalışırken, bu kanun esaslarından/temel prensiplerden fedakârlık yapmaya mezun değildi. Dolayısıyla, eski Türk imparatorluklarında tâbi milletlerin yalnız huzuru temin edilmiş fakat sosyal telakkilerine, haklarına dokunulmamış, kültürel gelişmelerine engel olunmamış dini bakımdan tam bir hoşgörü gösterilmiştir. Selçuklu ve Osmanlı İmparatorluklarında da bu böyle olmuştur. Yabancılar için Türk’e tâbi olmak adeta selamete kavuşmak demekti. Onları gerektiğinde alnının teri ve Türk kanı ile koruyorlardı.(14)

Avrupa Hunlarında, Attila’nın başkentinde bir Bizanslı, Bizans’ta insanın baskı altında tutulmasına ve kanunların yürümemesine karşılık kendisinin Hun memleketinde hür olduğunu ve korkusuz yaşadığını söylemiştir.

 

Bilindiği üzere askeri karakterini titizlikle koruyan eski Türk idare mekanizması “tam otorite” uygulamasını kolaylaştırmakta idi. Ancak bu sistem, daima kontrol altında tutulan törenin kesin hükümleri sebebi ile hiçbir yerde zalim olmamış, yerli ve yabancı teb’ayı tedirgin edici bir militarist diktatörlüğe dönüşmemişti. (15)

Bu konuda Prof. Dr. Durmuş Hocaoğlu’nun görüşleri şöyledir.

1-Her ne kadar ‘Tanrı’dan olmuş ve Tanrı gibi’ diye itikat edilse de, eski Türk devlet başkanları, sözünü ettiğimiz işbu müteal (âli-büyük) konumlarından dolayı, meselâ kadim Mısır’da “yaşayan Tanrı” olarak itikat edilen Firavunlar ile aynı kategoriye sokulmamalıdır; onlar, Firavunlar gibi, birer “tanrı-kral” değildirler.

2-Her ne kadar “Tanrı tarafından kut verilmiş”, “kut sahibi” (kutsanmış, takdis edilmiş, mukaddes), “Tanrı’dan olma, Tanrı’ya benzer” addedilse de, hükümdarın iktidarının meşruiyeti sadece Kut ile başlayıp Kut ile bitmekte değildir. İktidarda meşruiyetin devamı, iki şeye bağlıdır: Millete hizmet ve Töre’ye sadakat.  Hükümdar’ın dahi fevkinde, onu dahi kuşatan, onu dahi bağlayan; kendisine aykırı davrandığı takdirde bütün Türklerin hükümdarının meşruiyetini elinden alabilecek bir güce sahip bulunan şey, Töre’dir.

Töre, hükümdarın birçok ülkede ve kültürde örneğine çokça rastlanan bir “tanrı-kral” ve/ya kanun vaz eden ve herkesi o kanunlara karşı boyun eğdiren ve fakat kendisi hiçbir kanuna tabi olmayan halis bir “tiran”, bir “despot”, bir “monark” olmasına esaslı surette bir engel teşkil etmektedir.

Hâsılı, İktidar’ı Kut verir; ama devam ettiremez; onu devam ettirecek olan, Töre’dir. (16)

Türklerde töre beşeri düzenleyici bir öğe olmakla birlikte, tanrısal bir düzenleyici olarak da işlev görmüştür. Bireysel olarak kağanlara hiçbir zaman insanüstü veya sorumsuz bir nitelik atfedilmemiştir. İktidar, kut sahibi olan hanedandan gelen kağanların şahsında toplanmakla birlikte; düzen, her zaman törenin kontrolü altında olagelmiştir. Türklerdeki egemenlik yani kut anlayışı, hiçbir zaman sınırsız ve sorumsuz bir iktidara imkân ve fırsat tanımamıştır.

Kağanın, mutlak iktidarı ve keyfi bir yönetimi söz konusu olmayıp iktidarı bazı koşullarla sınırlandırılmıştır. Kağan, iktidar olduktan sonra bütün töreyi uygulaması, davranışlarına dikkat etmesi, sahip olduğu özellikleri taşımaya devam etmesi ve halka karşı görevlerini eksiksiz bir biçimde yerine getirmesi gerekmekteydi. Türk töresine göre, kağanın en başta gelen görevi devletin birlik ve beraberliğini sağlamak ve korumak olmak üzere ekonomik refahın, adaletin ve asayişin sağlanmasıdır.

Töre, bu görevleri yerine getirmesi, adil töreler yaparak adaletle uygulaması koşuluyla potansiyel olarak sahip olduğu hakkını isteyebileceğini ve halkın ancak bu koşullarda kendisine itaat edeceğini; uyulmadığında ise kutun Tanrı tarafından geri alındığı inancıyla kağanın tahttan indirileceğini belirtmektedir.

Orhun Yazıtları’nda, Bilge Kağan’ın görevleriyle ilgili olarak halkına hesap verdiği de görülmektedir.

Kısacası kağanlar, keyfi uygulamalarda bulunma olanağı bulamadıklarından, eski Türklerde yönetim hiçbir zaman hükümdarın kişisel iradesine bağlı bir mutlak, sınırsız ve sorumsuz monarşi olmamış ve halk, törenin koruması altında yaşamıştır.

Kağanlarda, bilgelik, dürüstlük, cesaretlilik, tedbirlilik sabırlılık, affedicilik, halkına karşı sevgi, şefkat ve güler yüzlülük ve hatta Tanrı korkusu gibi çok değişik özellikler bulunması gerektiği belirtilmektedir.

Bütün bunlar, kağanın halkı ile bütünleşerek birlik ve beraberliğin sağlanmasının temelini oluşturmak için yapılmaktaydı. (17)

Sadece geleneksel Türk dininin tek Tanrı inancı değil, fakat aynı zamanda başka birçok faktörler ve özellikle de eski çağların hayat şartlan Türkleri din konusunda çoğulcu ve hoşgörülü bir zihniyet ve tutuma yöneltmişti.

Orta Asya merkez olmak üzere, çok geniş bir coğrafyada çok uzun süre göçebe / yarı göçebe bir hayat sürdüren Türkler, bu dinamik hayatları süresince, çeşitli vesilelerle dünyanın çok çeşitli milletleri, medeniyetleri, kültürleri ve dinleri ile karşılaştılar.

Üstelik dünya ticaret yollarının önemli bir bölümünün çok eski devirlerden beri Türklerin ülkesinden geçmekte ve hatta kavşak oluşturmakta oluşu, onların çok erken dönemlerden itibaren farklı milletlere ait tüccarlar ve misyonerlerle karşılaşmaları sonucunu doğurmuştur.

Nitekim tarihî büyük dinler, Türklerin arasında, daha çok bu ticaret yollarını takiben yayılmak imkânını elde ettikleri gibi, zaten İslâm dini de orada büyük ölçüde aynı yollan takiben yayıldı.

Türklerin ülkesinde çok eski dönemlerden itibaren yer tutan dinî hoşgörü havası, tarihî büyük dinlerin oradaki karşılaşmasını, başka her yerde olduğundan çok daha mutedil bir atmosfere büründürmüş bulunmaktadır.

Orta Çağlarda Türklerin ülkesini gezmiş bulunan seyyahların şahadeti, bu konuda yeterince fikir sahibi olmamıza imkân vermektedir. Meselâ Fransisken Guillaume de Rubruck, Karakurum şehrinde, iki cami, bir kilise ve çeşitli milletlere ait on iki tapınağın bulunduğunu bildirmektedir.

Esasen sadece Karakurum şehrinde değil fakat Türklerin ülkesinin öteki birçok şehirlerinde de aynı zamanda camileri, kiliselere, pagodları ve ateşgedeleri bir arada bulmak mümkündü. Zaten seyyahlar, bu şehirlerde birçok dinlerin rahiplerinin ve misyonerlerinin, dinler arası toplantılarda dinî inançları ve düşüncelerini kendi aralarında tartıştıklarını ve kendi dinlerinin üstünlüğünü savunduklarını haber veriyorlar. (18)

VII. yüzyıldan itibaren İslâmiyet’le temasa gelmeye başlayan ve X. yüzyıldan itibaren de kitleler halinde bu dine giren Türklerin İslâmî dinî tarihi de dinî çoğulculuk ye hoşgörünün çok çeşitli örneklerini bize sunmaktadır.

Anlaşılan Türkler İslâmlaşmadan önceki dönemde yer tutmuş bulunan hoşgörü anlayışını İslâm dininin yukarıda zikri geçen değerleri ile birleştirmek suretiyle bu geleneklerini hem sağlamlaştırmak hem de ona süreklilik kazandırmak imkânını elde etmişlerdir. (19)

Türkler İslâmlaşma süreci içerisinde Sünni düşünce yorumların içinde kendi benliklerine daha uygun olan Hanefiliği benimsemişlerdir. Türklerin Hanefi mezhebini benimsemelerindeki en büyük etken, coğrafi ve kültürel tesirlerin yanında, Hanefiliğin yayılma sahasında olmaları ve bu mezhebin bariz vasıflarından birisi olan şahsi hürriyetlere ve hoşgörü anlayışına diğer mezheplerden daha fazla değer verip, bu değerleri himaye etmesidir. İslâm’a girip, bu mezhebi seçen milletlerin, millî benliğini takviye eden bir unsur haline gelen Hanefi mezhebi, bu yönüyle de insanların işini kolaylaştırırken, aynı zamanda daha akılcı ve gerçekçi bir mezhep olduğunu göstermiştir. Fert ve devlet hayatında hürriyete son derece düşkün olan Türklere bahsedilen özellikleri yüzünden Hanefilik çok cazip gelmiş ve onlar tarafından benimsenmiştir. (20)

Türkler İslâm dinine girmekle birlikte eski dini kültürlerini, değer ve geleneklerinden birçoğunu İslâm’la bütünleştirerek devam ettirdiler. Dini çoğulculuk ve hoşgörü anlayışlarına yeni boyutlar kazandırdılar.

 

3. Bölüm dipnotlaeı:

14- İbrahim Kafesoğlu 2014 s: 84-85

15- İbrahim Kafesoğlu, Prof. Dr. Türk Millî Kültürü s: 255 Ötüken Neşriyat İst-2012

16- Durmuş Hocaoğlu, Prof. Dr; “Devlet ve Meşruiyet, Kut ve Töre”  Muhalif Gazetesi 2.6.2000 sayı:20

17- Gürbüz Özdemir, Dr. Kamu Yönetimi uzmanı “ Batıda ve Türklerde Egemenlik Kavramı” Dumlupınar Ün. SBE fak. Dergisi 2009- sayı:23

18- Ünver Günay, Prof. Dr.  “Türklerin din Tarihinde ve Kültüründe Çoğulculuk ve Hoşgörü” Erciyes Ün. İlahiyat Fak. Dergisi 1998 S. 49-68

19- Ünver Günay A.g.m

20- Ahmet Yaşar Ocak, Prof. Dr. “Büyük Selçuklu Devletinde Vezirlerin mezhebi yönü ve Bunun Devlet Politikalarına Yansımaları” Selçuklu Tarihi Bilim ve Düşünce (Bildriler) içinde s:16 Türk Tarih Kurumu Yayınları Ankara-2014

 

 

YORUM YAP

Bağdar Caddesi Escortmaltepe escortbostancı escortanadolu yakası escortdeneme bonusu veren sitelerhttps://www.tedxpenn.com/https://greenhousecraftfood.com/ataşehir escortstarzbetpiabetbonusxslotistanbul escort bayanbetturkeybetturkeystarzbetxslotzbahiszbahisBetpas thebarbeehousewife.comGrandpashabetdeneme bonusuhttps://www.cafeneve.com/https://www.corkbin.com/istanbul escortdeneme bonusugaziantep escortgaziantep escortporno izleşişli escortistanbul escortbeylikdüzü escortbets10 girişstakebetexper güncel girişmarsbahis girişbaywingrandpashabetgrandpashabetjackbetjackbetwww.medlockprimaryschool.comdeneme bonusu veren siteler 2024casibomGebze escortFethiye escortSakarya escortSincan escortEryaman escortcasibom girisankara escortGrandpashabetbetwoonspincoGrandpashabetjojobet girişnakitbahis güncel girişCasibomgrandpashabet 2198betistmeritkingJojobetultrabetultrabetcasibom güncelbetnanomariobet güncel girişjojobetjojobetjojobetjojobetjojobet girişextrabetcasibom girişcasibom güncelcasibom girişcasibomcasibomjojobet resmi girişBETPARKjojobetextrabetmeritkingcasibom girişextrabetcasibomcasibomcasibomdeneme bonusu veren sitelerDeneme Bonusu Veren Sitelerdeneme bonusu veren sitelerdeneme bonusu veren sitelerjojobet güncel girişmatadorbet girişmarsbahis girişcoinbarOnwinmarsbahisonwinmeritking girişasyabahis güncelPusulabet güncel girişcasibomcasibomimajbetbetewinotobetmatbetcasibomtipobet güncel girişcasibom girişcasibom girişcasibom güncel girişbetorspincasibom giriş güncelasyabahisngsbahisbahigomeritking girişcasibom girişjojobet girişjojobet girişmarsbahis güncel girişgrandpashabet güncel girişgrandpashabet güncel girişgrandpashabet güncel girişmatadorbet güncel girişbetcupvbetdumanbetsafirbetbetmoonhiltonbetsafirbetsahabet güncel girişsekabet güncel girişsafirbetUltrabet güncel girişcasibomartemisbet güncel girişcasibomgalabetrestbet güncel girişgrandpashabetsahabetonwinsekabetonwinholiganbetjojobetrüyabetMeritkingklasbahisonwin güncel girişbetwoonpadişahbetsekabet girişMadridbet GirişMadridbetholiganbetBornova Escortlunabetdumanbet girişmatadorbetcasibomcasibomcasibom girişgrandpashabetbettilt girişcasibom girişcasibom girişimajbetmarsbahis girişcasibom güncel girişcasibom girişcasibom girişMeritking Güncel Girişdeneme bonusu veren sitelerbetpark girişcasibomcasibom girişGrandpashabetbetwooncasino sitelerijojobetGrandpashabet GirişonwinBuca Escortbaywin girişbaywinbetciohiltonbetcasibomcasibom girişonwingrandpashabetgrandpashabet girişcasibom girişcasinolevantbettilt
escort Bağcılar escort Bahçelievler escort Bakırköy escort Bayrampaşa escort Beylikdüzü escort Güngören escort İstiklal escort Kadıköy escort Sultanbeyli escort Üsküdar escort Avsallar escort Mahmutlar escort Oba escort Mecidiyeköy escort Ölüdeniz escort Güllük escort Kültür escort Ataşehir escort Avcılar escort Başakşehir escort Esenler escort Esenyurt escort Fatih escort Gaziosmanpaşa escort Kartal escort Küçükçekmece escort Maltepe escort Pendik escort Sultangazi escort Ümraniye escort Adapazarı escort Yalıkavak escort güvenilir casino siteleri Yalova escort Muğla escort Aydın escort Çanakkale escort Balıkesir escort Tekirdağ escort Manisa escort Trabzon escort Kahramanmaraşescort Kütahya escort Osmaniye escort Sivas escort Tokat escort Çorum escort Yozgat escort Isparta escort Elazığ escort Ordu escort Edirne escort Erzincan escort Zonguldak escort Rize escort Uşak escort Kırşehir escort Erzurum escort Giresun escort Amasya escort Sinop escort Niğde escort Bolu escort Karaman escort Kırıkkale escort Bayburt escort Ardahan escort Gümüşhane escort Artvin escort Çankırı escort Bartın escort Sinop escort Bilecik escort Karabük escort Burdur escort Nevşehir escort Kıbrıs escort Kırklareli escort Kastamonu escort Düzce escort Aksaray escort Adıyaman escort Afyon escort Arnavutköy escort Bebek escort Beşiktaş escort Beykoz escort Beyoğlu escort Büyükçekmece escort Çatalca escort Çekmeköy escort Eyüpsultan escort Kağıthane escort Sancaktepe escort Sarıyer escort Şile escort Silivri escort Şişli escort Taksim escort Zeytinburnu escort Aliağa escort Balçova escort Bayındır escort Bayraklı escort Bergama escort Beydağ escort Bornova escort Buca escort Çeşme escort Çiğli escort Karşıyaka escort Fehiye escort Marmaris escort Gaziemir escort Dikili escort Menderes escort Menemen escort Torbalı escort Atakum escort Çerkezköy escort Yenişehir escort Bodrum escort Toroslar escort Tarsus escort Silifke escort Mezitli escort Erdemli escort Anamur escort Akdeniz escort Melikgazi escort Elbistan escort Lüleburgaz escort İzmit escort İlkadım escort Çorlu escort Battalgazi escort Yeşilyurt escort Milas escort Ceyhan escort Çukurova escort Kozan escort Sarıçam escort Seyhan escort Emirdağ escort Sandıklı escort Merzifon escort Suluova escort Taşova escort Altındağ escort Batıkent escort Çankaya escort Çubuk escort Etimesgut escort Haymana escort Kahramankazan escort Keçiören escort Kızılcahamam escort Mamak escort Polatlı escort Pursaklar escort Sincan escort Ulus escort Yenimahalle escort Aksu escort Alanya escort Belek escort Demre escort Döşemealtı escort Elmalı escort Finike escort Gazipaşa escort Kaş escort Kemer escort Kepez escort Konyaaltı escort Korkuteli escort Kumluca escort Lara escort Manavgat escort Muratpaşa escort Serik escort Side escort Didim escort Efeler escort Nazilli escort Söke escort Altıeylül escort Ayvalık escort Bandırma escort Bigadiç escort Burhaniye escort Dursunbey escort Edremit escort Erdek escort Gömeç escort Gönen escort Havran escort İvrindi escort Karesi escort Kepsut escort Susurluk escort Büyükorhan escort Gemlik escort Görükle escort Gürsu escort Harmancık escort İnegöl escort İznik escort Karacabeyescort Kestel escort Mudanya escort Mustafakemalpaşa escort Nilüfer escort Orhangazi escort Osmangazi escort Yıldırım escort Biga escort Çan escort Gelibolu escort Karahayıt escort Merkezefendi escort Pamukkale escort Keşan escort Aziziye escort Palandöken escort Yakutiye escort Odunpazarı escort Tepebaşı escort Araban escort İslahiye escort Karkamış escort Nizip escort Nurdağı escort Oğuzeli escort Şahinbeyescort Şehitkamil escort Yavuzeli escort Bulancak escort Espiye escort Görele escort Altınözü escort Arsuz escort Antakya escort Defne escort Dörtyol escort Erzin escort Hassa escort İskenderun escort Kırıkhan escort Kumlu escort Payas escort Reyhanlı escort Samandağ escort Eğirdir escort Yalvaç escort Foça escort Karabağlar escort Kemalpaşa escort Kiraz escort Kınık escort Konak escort Narlıdere escort Ödemiş escort Tire escort Urla escort Safranbolu escort Akhisar escort Alaşehir escort Kırkağaç escort Salihli escort Sarıgöl escort Şehzadeler escort Soma escort Turgutlu escort Yunusemre escort Akkışla escort Bünyan escort Develi escort Kocasinan escort Talas escort Yahyalı escort Gazimusağa escort Girne escort İskele escort Lefke escort Lefkoşa escort Başiskele escort Çayırova escort Darıca escort Afşin escort Dulkadiroğlu escort Göksun escort Onikişubat escort Türkoğlu escort Kızıltepe escort Mut escort Dalaman escort Gümbet escort Datça escort Kavaklıdere escort Köyceğiz escort Menteşe escort Turgutreis escort Ula escort Yatağan escort Fatsa escort Altınordu escort Ünye escort Düziçi escort Kadirli escort Ardeşen escort Akyazı escort Arifiye escort Erenler escort Geyve escort Hendek escort Karasu escort Kaynarca escort Sapanca escort Derince escort Dilovası escort Gebze escort Gölcük escort Kandıra escort Karamürsel escort Kartepe escort Körfez escort Akşehir escort Beyşehir escort Bosna escort Ereğli escort Karapınar escort Meram escort Selçuklu escort Gediz escort Simav escort Tavşanlı escort Doğanşehir escort Bafra escort Çarşamba escort Boyabat escort Kapaklı escort Süleymanpaşa escort Erbaa escort Niksar escort Turhal escort Akçaabat escort Of escort Ortahisar escort Yomra escort Armutlu escort Çiftlikköy escort Çınarcık escort Akdağmadeni escort Boğazlıyan escort Sarıyaka escort Sorgun escort Alaplı escort Çaycuma escort Devrek escort Ereğli escort Kilimli escort Kozlu escort